Logódesign trendek és baklövések2017.10.22. 22:20, Asuna
Egy logó akkor eredményes, ha egyszerű, figyelemfelkeltő és könnyen befogadható számunkra az üzenete. A legismertebb cégek logóival kivétel nélkül mindannyian találkoztunk már, így ha azt kérdezem tőled Mi jut eszedbe a McDonaldsról? akkor biztosra veszem, hogy egyből beugrik majd egy domináns szín vagy forma róla, amely a brandhez köthető.
A logótervezés ahogy minden grafikai folyamatban ez fellelhető, mint pl. a webdesign készítésben a korszakok – más a mostani trend, mint mondjuk a 2000-es időkben –, úgy a logóknak is van élettartama, amely ideig óráig megfelel a cég arculati részeként. Ez azért van mert az adott grafikai elem sokszor az adott kornak a stílusmintájára készül és azt hordozza magán. A híres multicégek igyekszenek minél egyszerűbb és időtálló brandet kiépíteni maguknak és jobbesetbe tartani az eredeti koncepciót, ami elősegíti azt a működést, hogy évtizedek múltával is tudd a McDonalds gyorséttermeket beazonosítani, ha éppen az utcán jársz. Nekem egyébként a piros alapon sárga krumpliból kialakított M betűs logó ugrik be elsőre. Amikor gyerek voltam a McDonalds reklám végén a sült krumpliból kerekedett ki a Meki logója és ez eléggé berögzült a fejembe, gyakorlatilag innen tudom csak, hogy az egy sült krumpli akarna lenni. Sok támadás éri a céget az egészségtelen ételek ügyében, ezért most váltottak új arculatot és pirosból bezöldültek, ezzel erősítve a "mi egészséges gyorséttermi lánc vagyunk" üzenetet. Kinek mennyire hiteles, döntse el maga.
Gondoltad volna, hogy a Coca-Cola logó eredetileg az akkori korban élt könyvelőjük kézírásából keletkezett? Mert én aztán nem. Rendesen pályát tévesztett az úr. Amúgy abban a korban bizony ilyen szépen rajzolva, grafikusan írtak, ha hiszitek, ha nem.
Nagyjából az a logikus lépés, ha egy nagyvállalat logót tervezni készül, hogy törekszik az egyediségre a többi márkához képest. Nos nem minden esetben gondolják úgy a cégek, hogy ez a legoptimálisabb döntés, sokkal inkább nyerőbb ötlet, ha a vezető konkurens céget másolják le. Kezdetekben a Pepsi abszolút ezen az irányon indult el. Később aztán kitalálták, hogy az ő üzenetük az lesz, hogy Mi rohadtul az amerikai kóla vagyunk és ezt vegyétek!
Ezt a cikket érdekességként hoztam létre bemutatva azt milyen az amikor egy cég koronként vált kinézetet, de értelmezhetően tartja magát a brandhez és szeretném bemutatni milyen az, amikor egy cég rohadtul nagy baklövéseket tesz arculati átalakításban vagy tervezésben.
Rossz követendő példa az, amikor szélsőségesen változtatják a logót, mert ezáltal egyszerűen lehetetlen a márka vagy a cég beazonosítása.
Hiába vannak jobb ötletek a megvalósításhoz, ha a célközönség nem tudja mihez kapcsolni a márkát, akkor gyakorlatilag nincs márkaépítés és az évek kemény munkája nem visz eredményre.
Ha rosszul választják meg a logó vagy az arculat színeit, az értelmezés nehezen vagy egyáltalán semmilyen szempontból nem valósul meg.
Nem szerencsés megoldás, ha az olvashatóság kárára történik a tervezés.
Érdemes lehet több aspektusból is megvizsgálni a kész produktumot, mielőtt a logók a cégek profiljára vagy termékeire nem kerülnek. (megjegyzés: az utóbbi kép értelemszerűen nem logó)
És akkor jöjjön még két hazai alkotás mintaként, amely nem nyerte el a szakmabeliek tetszését.
Veszprém Megyei Jogú Város a bakonyi és a balatoni régióval összefogva indul az Európa Kulturális Fővárosa 2023 cím elnyerésre kiírt pályázaton. Október 4-én egy sajtótájékoztató keretében mutatták be az elmúlt hónapok előkészületeinek eredményeit.
Európai nemzetként a balról jobbra olvasás egy alapvető tendencia, amit figyelembe kell venni. Ha sokáig szemléled ezt a logót, akkor nem mondod rá, hogy nem olvasható, de azért egy hirdető plakáton pillantanád meg mozgójárműről, én biztosra venném vagy a város vagy a dátum vagy az apróbetűs rész, de nem jönne át és ez bizony információhiány, a kívánt eredmény kudarcot vallott. Értem én, hogy trend és nem az első próbálkozás kishazánkban, de nem állja meg a helyét grafikai szemszögből.
Értelemszerűen kell a megújulás időnként, azonban fontos tudni, hogy mitől veszünk búcsút. A Budapest Bábszínház szintén elég nagy porfelhőt kavart új arculatának bevezetésével, amelynek következtében a legendás neontábláját gyakorlatilag levágták és bedobták a raktárukba.
Amikor cserére szánjuk el magunk tisztában kell lennünk azzal, hogy milyen elemek képviselnek értéket és mi nevezhető időtálló arculatnak. Szerintem ez egy hatalmas hiba volt a részükről, ahogy az sem volt túl okos lépés, hogy a Budapestet BDPST felirattal látták el, ugyan is ez egy adott szubkultúrának értelmezhető, ami az én meglátásom szerint nem öleli körbe azt a korosztályt, ami egy bábszínház célközönsége.
Ha érdekesnek vagy hasznosnak találtad a bejegyzést és szeretnél még hasonló megközelítéseket olvasni, akkor kérlek a kommenteknél jelezd kérlek és köszönöm a figyelmet!
|